Co to vlastně firmware je ?
Firmware je obecně program, který "pohání" daný výrobek a je jedno, zda se jedná o televizor, mobilní telefon či jiné zařízení.
Určuje, jak se televizor (v našem případě) chová, vytváří potřebná menu, nastavení a podobně. Spolu s procesorem v televizoru tak tvoří vlastně "srdce" televizoru. Proto je nanejvýš vhodné toto "srdce" udržovat zdravé a to v našem případě znamená především aktuální.
Televizor je moderní zařízení tak jako každé jiné, a proto je potřeba udržování aktuálního firmwaru stejně důležité jako u ostatních výrobků spotřební elektroniky.
Proč výrobce vydává aktualizace firmware ?
Aktualizace firmwaru je běžná záležitost, kterou řada z vás zná určitě ze svého mobiloního telefonu.
Smyslem aktualizací je odstranění možných chyb v přechozí verzi, případně "dodání" nových funkcionalit, mnohdy kombinace obojího. U SMART televizorů, které jsou připojeny k internetu, pak aktualizace firmwaru mohou obsahovat vyšší úrovně zabezpečení před útoky hackerů právě z internetu.
Jak firmware televizoru aktualizovat ?
U takzvaných SMART televizorů (tedy televizorů, která mají připojení k internetu) bývá aktualizace firmwaru asi nejjednodušší. U těchto přístrojů bývá obvykle nastaveno, aby si sám v nastavených intervalech kontroloval přes internet u výrobce, zda neexistuje nová verze firmwaru. Pokud ano, televizor si jí sám stáhne, nainstaluje bez našeho zásahu a potřebných vědomostí.
Obecně řečeno, o SMART televizor, který je opravdu aktivně připojen k internetu a má povolenou automatickou aktualizaci, se starat nemusíme, postará se sám.
Jiné je to u televizorů, které připojení k internetu nemají.
U těchto televizorů je potom jenom na uživateli, zda a kdy bude firmware aktualizovat. Pokud se s televizorem nic neděje, pak ho k tomu ani nic nenutí.
Podnětem k aktualizaci firmwaru u televizorů, které nejsou SMART a nejsou připojené k internetu, bývá většinou jejich "podivné" a nestandartní chování.
Může se jednat o různé stavy, kdy televizor přestává reagovat na dálkové ovládání ("zamrzá") a pomůže pouze odpojení ze sítě, ztrácí se přednastavené programy, "seká" se obraz, ačkoli signál z antény je v pořádku a podobně.
Kromě uvedení do továrního nastavení je pak aktualizace firmwaru posledním krokem před odesláním výrobku do servisu.
Dobrá zpráva ovšem je, že i u těchto "nechytrých" televizorů není aktualizace firmwaru zase žádná věda a většinou to zvládne každý, kdo zvládá běžnou práci s PC. Špatná zpráva je, že u některých značek je postup komplikovanější a nový firmware je třeba emailem vyžádat u výrobce (vyžaduje se zaslat například konkrétní typ televizoru, sériové číslo a verze současného firmwaru).
U zavedených značek však podobné komplikace odpadají, proto i úroveň případné technické podpory výrobce (značky) může hrát roli při budoucím výběru nového televizoru, viz příspěvek KUPUJEME TELEVIZOR.
Postup se liší značka od značky, ale obecně je asi takový :
1. V menu televizoru zjistíme aktuální verzi firmwaru, najdeme ji většinou v nějaké položce menu nastavení.
2. Na stránkách výrobce (většinou v sekci "Podpora", "Ke stažení" nebo podobně) ověříme, zda pro náš konkrétní typ televizoru není k dispozici nová verze firmwaru, lehce to poznáme podle čísla a data vydání.
3. Pokud je k dispozici nová verze, obvykle bývá součástí podpory i návod k její instalaci. Většinou se jedná o stažení konkrétního souboru do počítače a jeho umístění na flash disk. Bývá i poměrně striktně požadována struktura souborů a jejich pojmenování na flash disku, ale toto vše bývá také popsáno v nápovědě. Doporučuji se návodem řídit přesně.
4. Flash disk se připojí do televizoru a podle návodu se provede aktualizace.
5. Většinou po aktualizaci následuje restart televizoru a následně již pracuje s novou verzí.
Dá se konstatovat, že se aktualizací firmwaru v drtivé většině případů podaří televizor "umravnit" k plné spokojenosti.
Zdá se vá to složité a na podobný postup se necítíte ?
V tom případě mě kontaktujte, najdeme spolu řešení.
Pokud ani reset televizoru a instalace nového firmwaru nevede k úspěchu, je třeba se obrátit na servis. Zde připomínám, že zavedené značky provozují telefonické linky podpory, kde lze získat informace k dalšímu postupu.